Præcis og fair forbrugsmåling

Forbrugsregnskaber

til beboelses- og erhvervsejendomme

Nemme og overskuelige

forbrugsregnskaber

En af Brunatas basisydelser er nøjagtige forbrugsregnskaber leveret til tiden. Både som administrator og beboer er det afgørende at modtage præcise data, der giver overblik og sikrer en fair fordeling af udgifterne. Men det er mindst lige så vigtigt, at disse data er nemme at aflæse og forstå. Derfor tilbyder Brunata desuden en unik visualisering, der giver modtager et nemt og overskueligt billede af forbrug og udgifter.

Baseret på den nyeste teknologi tilbyder vi data inden for to hovedområder: forbrugsdata med en pålidelig fordeling af omkostninger ved forbrug af el, vand og varme samt ejendomsdata til optimering af hele ejendommens energiforbrug, tilstand og indeklima.

Kontakt vores salgsafdeling og hør mere

Er du allerede kunde?

Log på Brunata Online her

Beboelses-

eller erhvervsejendom

Brunata har stor erfaring med forbrugsregnskaber til både beboelses- og erhvervsejendomme. Både beboere, administratorer og virksomheder i erhvervslejemål har en interesse i, at energiforbruget bliver målt og fordelt så præcist og retfærdigt som muligt, samt at forbrugsregnskabet bliver udarbejdet nemt og effektivt. Som partner sørger Brunata altid for at være ajour med lovgivningen, og orienterer vores kunder, hvis der sker ændringer heri.

 

Læs mere om reglerne for forbrugsregnskaber her.

Gør det selv

- eller lad Brunata

Hvis du som administrator har den nødvendige ekspertise og råder over medarbejdere til at udarbejde forbrugsregnskaberne, kan du vælge kun at modtage de rå eller validerede datafiler fra Brunata og selv stå for regnskaberne og kontakten til beboerne. Hvis du gerne vil outsource opgaven og spare tiden og besværet, tilbyder Brunata en fuld løsning, hvor vi står for alle dele af regnskabet inklusive den vigtige, tilhørende kundeservice. Og netop kundeservice er ofte en tidskrævende proces. Det er vigtigt at alle beboere føler sig retfærdigt behandlet, forstår forbrugsregnskabet og i det hele taget føler sig godt informeret. Derfor gør Brunata meget ud af at behandle spørgsmål og indsigelser personligt, hurtigt og præcist.

Kontakt vores salgsafdeling og hør mere

Det klarer Brunata

Der er mange fordele ved at vælge Brunata som leverandør af forbrugsregnskabet. Vi tager os bl.a. af:

  • Udgiftsregistrering
  • Registrering af acontobeløb
  • Registrering af beboerdata
  • Beregning af beboerdata
  • Beregning af fordelingsnøgle
  • Beregning af reduktioner for beboere med udsat beliggenhed
  • Kvalitetskontrol af regnskabet
  • Sikkerhed for at beboerne får adgang til deres forbrugsregninger. Herunder generering af dokumenter, der modtages fysisk og kan tilgås fra en online platform.
  • Dokumentation for udarbejdelse af regnskabet med hensyn til oplysninger om reduktion, værelseshaneandele, graddage og beregning bag skønnet forbrug.

Vil du lære mere om forbrugsregnskaber?

Er du administratorer, ejendomsinspektør, rådgiver eller varmemester? Så kan vi tilbyde dig et intensivt kursus, der giver dig større indsigt inden for måling, afregning og visualisering af forbruget. Det betyder, at du endnu bedre kan vejlede og servicere beboerne.

Kontakt os

Hvad er et forbrugsregnskab?

Et forbrugsregnskab er en opgørelse over, hvor meget vand, varme og el, du har brugt. På opgørelsen kan du også se, om du skal have penge tilbage af det acontobeløb, du har betalt, eller om du får en efterregning.

Nogle kalder det også en forbrugsopgørelse – det er det samme som et forbrugsregnskab.

Hvad skal et forbrugsregnskab indeholde?

Det kan variere, hvad et forbrugsregnskab skal indeholde, alt efter hvilke forbrugsudgifter I har i den ejendom, hvor du bor. I de fleste tilfælde er el ikke en del af forbrugsregnskabet. Det afregner du i stedet direkte med elselskabet. Dit varmeregnskab vil derimod altid være en del af opgørelsen.

Ifølge lejeloven skal regnskabet være skriftligt og oplyse dig om, hvad din andel af de samlede udgifter er. Der skal stå, hvilke muligheder du har for at gøre indsigelse. Og det skal være tydeligt, hvornår din udlejer har modtaget opgørelsen.